W 1938 roku Państwowe Zakłady Tele- i Radiotechniczne w Warszawie wykonały pod nadzorem Biura Badań Technicznych Wojsk Łączności dwie eksperymentalne radiostacje W1 (stacjonarną i samochodową) przeznaczone do utrzymywania łączności pomiędzy Naczelnym Wodzem i armiami oraz łączności między armiami. Wersja przewoźna tej stacji była zainstalowana na sześciu samochodach ciężarowych typu Polski FIAT 621R i 621L z trzema przyczepami. ...
Na wyposażeniu radiostacji W1 znajdował się nadajnik typu AM, który umożliwiał pracę w zakresie częstotliwości od 100 do 1000kHz (osiem podzakresów) za pomocą radiotelefonii, radiotelegrafii niemodulowanej oraz radiotelegrafii tonowanej z użyciem kilku częstotliwości akustycznych. Mocy wyjściowa wynosiła od 3 do 4kW na telegrafii i 2kW na fonii.
Oba przedprodukcyjne modele W1 wzięły udział w działaniach wojennych we wrześniu 1939 roku. Na rysunku pokazano szkic lampy nadajnika W1.