Co nowego? Radiofonia i radiodyfuzja

W listopadowym wydaniu "Świata Radio" w rubryce "INFO" przeczytamy: ...

Niemiecki ARD na cyfrowo:
od wrześniowej wystawy IFA 2005 niemiecka stacja ARD transmituje wszystkie programy radiowe poprzez kanały cyfrowej telewizji satelitarnej DVB-S. To przykład na to, że media dźwiękowe zgodnie z panującymi trendami do podnoszenia jakości dążą do cyfryzacji. Dodatkowo stacje radiowe ARD otwierają specjalny nowy transponder systemu satelitarnego Astra. W ten sposób zostanie zwiększona zdolność transmisyjna. Będzie ona wtedy wystarczająco duża, by przesyłać dużą ilość danych - nawet do 320KB/s, a więc dla wyszukanego brzmienia High End. Również szerokość taśmy jest odpowiednio duża, żeby umożliwić regularne transmisje muzyki surround, słuchowisk i innych wyrafinowanych, skomplikowanych produkcji.Wkrótce dźwięk surround będzie osiągalny nawet za pomocą cyfrowego radia DAB z anteną. Zadbali o to producenci nowego kompatybilnego ze stereo MPEG Spatial Audio Coding, o cyfrowym formacie dźwięku. MPEG Spatial Audio Coding miał swoją premierę na Techniczno-Naukowym Forum wystawy IFA.

Warunki techniczne DRM w Polsce:
we wrześniu na stronie internetowej Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty www.urtip.gov.pl została opublikowana koncepcja cyfryzacji radiofonii w zakresach fal długich, średnich i krótkich z wykorzystaniem systemu DRM (Digital Radio Mondiale). Pod koniec sierpnia br. zakończył prace powołany przez prezesa URTiP Zespół ds. naziemnej radiodyfuzji cyfrowej. Celem działalności Zespołu było opracowanie technicznych podstaw uruchomienia naziemnej emisji programów telewizyjnych i radiowych w systemach cyfrowych: DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial), T-DAB (Terrestrial - Digital Audio Broadcasting), DRM. W pierwszym etapie, w maju 2003 r., Zespół przedstawił możliwości techniczne wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T, które później stały się częścią Strategii przejścia z techniki analogowej na cyfrową w zakresie telewizji naziemnej (przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 4 maja 2005 r.). Drugi etap, zakończony w styczniu 2004 r., to plan dla sieci naziemnego radia cyfrowego w systemie T-DAB, który w przyszłości ma zastąpić radiofonię UKF FM. Obecnie zakończony trzeci etap prac Zespołu jest dopełnieniem technicznej koncepcji cyfryzacji mediów elektronicznych w Polsce. Opracowana przez Zespół analiza możliwości cyfryzacji radiofonii w zakresach częstotliwości poniżej 30MHz prezentuje warunki techniczne do wdrożenia w Polsce naziemnej radiofonii cyfrowej wykorzystującej system DRM na falach długich i średnich oraz w górnej części zakresu fal krótkich. Wyniki dokonanej przez Zespół analizy wskazują na możliwość budowy od 2 do 6 sieci ogólnopolskich nadających na falach średnich programy radiowe w systemie DRM. Uruchomienie DRM na falach długich zależy wyłącznie od decyzji aktualnego ich użytkownika, tj. Polskiego Radia S.A. Natomiast w zakresie fal krótkich jest możliwe uruchomienie trzech multipleksów emitujących łącznie 6-9 programów radiofonicznych o jakości zbliżonej do UKF FM. [www.urtip.gov.pl]

Nagrody z okazji 80-lecia Polskiego Radia:
16 września w Teatrze Wielkim w Warszawie odbyła się Wielka Gala - punkt kulminacyjny obchodzonego w tym roku jubileuszu 80-lecia radia publicznego. Dziennikarzom, twórcom i pracownikom Polskiego Radia zostały wręczone Diamentowe i Złote Mikrofony oraz Diamentowe Batuty. Diamentowe Mikrofony otrzymali: Włada Majewska, Tadeusz Sznuk oraz nieobecny Zbigniew Zapasiewicz. Natomiast Stefanowi Stuligroszowi oraz Kazimierzowi Kordowi w uznaniu ich wybitnych zasług dla polskiej kultury muzycznej przypadły Diamentowe Batuty. Złotymi Mikrofonami uhonorowano: realizatora dźwięku Lecha Dudzika, reporterkę Barbarę Grębecką, aktora Krzysztofa Kolbergera, komentatora Krzysztofa Michalskiego, publicystę Wiesława Molaka, autorkę słuchowisk z Radia Wrocław Ewę Szumańską-Szmorlińską, dziennikarza Radio Katowice Aleksandra Trzaskę. Nagrodę otrzymała także para autorska: Danuta Żelechowska i Jan Zagozda, popularyzatorzy tradycji oraz pamięci o faktach i ludziach z przeszłości Polskiego Radia. Honorowe Złote Mikrofony przyznane zostały Romanowi Polańskiemu oraz Wojciechowi Kilarowi za film „Pianista”.



Artykuł pochodzi z serwisu internetowego miesięcznika Świat Radio
http://www.swiatradio.com.pl/virtual/article.php?sid=195
Zamieszczono: 01-11-2005. Dział: I.Ś.R - Warto wiedzieć - Profi